طعنه، تهمت، افترا، افشاگری و توهین!

by سیرویس مشکی

کالای انتخاباتی آمریکا!

چنین برخوردهای زننده ای تاکنون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سابقه نداشته است. رکورد تازه ای در هرزه گویی و پرده دری در منازعات انتخاباتی گشوده اند!

دانالد ترامپ مردم آمریکا را از فروپاشی دموکراسی این کشور و توطئه ورشکستگی مالی می ترساند!

از این نحوه مبارزات بی سابقه انتخباتی دموکرات ها برآشفته و جمهوریخواهان بشدت نگران شده اند!

 

مبارزات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری امسال در آمریکا رنگ و بوی تازه ای گرفته است. به باور آگاهان، هرگز در طول تاریخ، نامزدهای مقام ریاست جمهوری در آمریکا تا این حد به یکدیگر تهمت و افترا نزده و خود در معرض افشاگری و حملات متقابل قرار نداده بودند.

«دانالد ترامپ» خود را یک فرد غیرسیاستمدار و ناوابسته به تشکیلات سیاسی مملکت می داند و با تحقیر و توهین و نام گذاری بر رقبای خود، فصل جدید و زشتی را در ادبیات سیاسی آمریکا باز کرده است. او «هیلاری کلینتون» را «فریبکار» و «دروغگو»، «مارکو روبیو» را «مارکوی حقیر» و «جف بوش» را «بی انرژی» و «تد کروز» را «حقه باز» نامید! با این ترفند، راه خود را بسوی نامزدی نهائی جمهوری خواهان گشود. در برابر، خانم هیلاری کلینتون نیز وی را «متزلزل»، «غیرقابل اعتماد»، «متلون المزاج» و «زن ستیز» خوانده است! در مقابل، مارکو روبیو هم با اشاره به کوچکی انگشتان ترامپ، به حقارت سایر اعضای بدن او کنایه زده بود!

در مناظرات انتخاباتی نیز، دو نامزد ریاست جمهوری از هیچگونه «تهاجم و فحاشی» نسبت به شخصیت طرف مقابل کوتاهی نکردند و رکورد تازه ای در هرزه گوئی و پرده دری در منازعات انتخاباتی بر جای گذاشتند.

در این میان، افشای نوار مکالمات مستهجن دانالد ترامپ درباره نحوه برخورد او با بانوان، و متعاقب آن شکایت بیش از 9 زن از «دست درازی» و «تعرضات جنسی» او، بازار مبارزات انتخاباتی را داغ تر و سطح آن را تا حد بی سابقه ای بالا برد، و یا بهتر بگوئیم، تنزل داد!

ناگفته نماند که در گذشته نیز، نامزدهای انتخاباتی در مبارزات خود از حمله و ایراد اتهام و یا دست انداختن حریف کوتاهی نمی کردند، هر چند هیچگاه تا این درجه، اتهاماتشان پر رنگ و وقیح نبوده است.

در هفته های اخیر، ظرف دو روز دانالد ترامپ جبهه جدیدی را در برابر رقیب خود خانم کلینتون گشود و به مردم آمریکا اظهار کرد که مملکت در حال فروپاشی است، دموکراسی آمریکا مسئولیت و کارآئی خود را از دست داده است و همزمان، اتهاماتی را متوجه هیلاری نمود که تاکنون بی سابقه بوده است. به گفته ترامپ: هیلاری با صاحب منصبان مالی توطئه کرده است که زعامت آمریکا را در جهان نابود سازد! به زعم وی، سرنوشت مدنیّت بشر منوط به انخاب وی به ریاست جمهوری است!! وی همچنین قیافه و ظاهر یکی از خانم هایی که او را متهم به دست درازی کرده بود، مورد استهزا قرار داد و وی را «مجنون» خطاب کرد. در عین حال، ضمن حمله به هیلاری کلینتون، وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات، وی را به زندان خواهد انداخت!

در جای دیگر، او انتخابات رئیس جمهوری را «آلوده»، «متقلبانه» و «یک دروغ زشت بزرگ» نامید.

شدت و نوع حملاتی که دانالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود پیش گرفته است، دموکرات ها را براشفته و جمهوریخواهان را بشدت نگران ساخته است.آنان بر این باورند که دانالد ترامپ با حرکات و سخنان خود، به یک خودکشی سیاسی دست زده است. بنظر می رسد که با متقلبانه خواندن انتخابات، دانالد ترامپ به شکست محتمل خود وقوف یافته است و از هم اکنون درصدد بهانه تراشی است. معلوم نیست اگر او در انتخابات برنده شود، چگونه می تواند از ادعای متقلبانه بودن خود دفاع کند؟!

***

*در اینجا به پاره ای از سخنان ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی اشاره می کنیم و موارد مشابه آن را در جریان انتخابات سال های پیش، مورد بررسی قرار می دهیم:

«هیلاری کلینتون» مخفیانه با رؤسای بانک های بین المللی ملاقات و برای نابود ساختن حاکمیت آمریکا توطئه می کند تا قدرت مالی این بانک ها و منافع دوستان خود را تقویت کند».

(دانالد ترامپ، روز پنجشنبه در وست پالم بیچ فلوریدا).

در اینجا، ترامپ به فرضیه «اکابر صهیونیست» در رابطه با افشای پاره ای از مذاکرات خانم کلینتون با مؤسسات مالی اشاره می کند.

در تاریخ مبارزات سیاسی آمریکا، بارها نظیر این اتهامات به قصد مرتبط ساختن رقبای سیاسی با گروه های ذینفوذ مالی مطرح شده است. بعنوان مثال: «سناتور جان مک کین» در جریان انتخابات سال 2008، در یک سری تبلیغات تلویزیونی باراک اوباما را به شرکت در توطئه ای در خانه «ویلیام آیرز» در سال های 1960 متهم ساخته بود.

البته علیرغم ادعان جان مک کین و جانبداری معاون وی، «سارا پیلین»، این ارتباط هرگز به اثبات نرسید ودر حد ادعا باقی ماند.

*«صادقانه بگویم: هیلاری باید به زندان بیفتد او را باید بازداشت کرد. باید بازداشت کرد». (ترامپ در پالم بیچ فلوریدا).

سخنان تحریک آمیز و برانگیزنده در مبارزات انتخاباتی آمریکا همواره جزو حربه های نامزدها بوده است.

در این مورد نیز، وقتی که ترامپ این سخنان را در فلوریدا بر زبان راند، جمعیت به هیجان آمده یکصدا فریاد زد: «به زندان بیندازش، به زندان بیندازش»!

این حمله، در برابر ماجرای حذف «ایمیل»های هیلاری کلینتون در مقام وزارت خارجه بود.

در جریان انتخابات سال 2008 در حین سخنرانی سناتور جان مک کین، خانمی از میان جمعیت فریاد زد که اوباما قابل اطمینان نیست زیرا که یک فرد «عرب» و «مسلمان زاده» است!

جان مک کین اما، به آرامی پاسخ داد که خیر! اوباما یک مردم محترم و خانواده دوست است!

«جورج بوش» در مبارزات انتخاباتی سال 1992 علیه «بیل کلینتون» و معاون او، آل گور، ابرو بالا انداخته و گفته بود: «سگ من، بیشتر از این دو جعلق از سیاست خارجی سردر می آورد»!

جورج بوش پس از اندک مدتی از گفته خود اظهار ندامت کرد و گفت: «قصد شوخی داشتم و همه هم به جوک من خندیدند»!

***

*«او در مقابل من گام برمی دارم، و باورم کنید اصلا از دیدن او به هیجان نمی آیم»!

(ترامپ، روز جمعه در گرینز بورو، کارولینای شمالی).

دانالد ترامپ نتوانست در دومین مناظره خود، از اظهارنظر درباره هیکل و ظاهر خانم کلینتون خودداری کند. او نخستین نامزد ریاست جمهوری نیست که حریف مقابل را مورد تحقیر و استهزا قرار می دهد. سناتور جان کری در مبارزات انتخاباتی سال 2004، لکنت زبان و ناتوائی جورج بوش را در ادای کلمات، مسخره کرد و با خنده حاضران دموکرات مواجه شد. جان کری در آن سخنرانی به تقلید از بوش چنین گفت «بوش سعی می کند سخنی بگوید. خوب ما نیستیم، نمی کنیم، نمی خواهیم، می دانید، ما کسی را که ما را ترک کند، نمی خواهیم».

هیلاری کلینتون هم در چند مورد نحوه آرایش و شانه کردن موی دانالد ترامپ را به مسخره گرفته است.

معهذا، کوشش ترامپ در طعنه زدن به قد و قواره نخستین بانوی نامزد ریاست جمهوری، در حالی که خود وی با اتهامات آزار جنسی و زن ستیزی مواجه است، بسیار جای تأمل دارد:

*«خبرنگاران روزنامه نیویورک تایمز روزنامه نگار نیستند. اینان واسطه دلالی برای منافع هیلاری کلینتون و کارلوس سلیم (بزرگ ترین سهامدار نیویورک تایمز که مکزیکی ست) هستند».

(ترامپ، رو جمعه در گرینز بورو).

ترامپ با این سخنان، به یک میلیاردر مکزیکی که بزرگ ترین سهامدار نیویورک تایمز است حمله کرده و او را شریک منافع هیلاری کلینتون می داند.

از لحاظ سابقه تاریخی، جمهوریخواهان همواره رسانه های همگانی را به جانبداری از دموکرات ها متهم کرده اند. در مبارزات انتخاباتی سال 1948، «هری ترومن» برای حمله به رقیب انتخاباتی خود، توماس دوئی گفت: «ما اجازه نمی دهیم رسانه ها این انتخابات را بدزدند».

در مبارزات انتخاباتی سال 1996 هم سناتور «رابرت دول» اظهار داشت: «مملکت به مردم تعلق دارد، نه به نیویورک تایمز»!

البته سناتور دول اشاره ای به مالکیت نیویورک تایمز یا ملیّت و سوابق سهامداران آن نکرد در حالی که دانالد ترامپ دوبار به مکزیکی بودن مالک آن اشاره نمود.

*«باور کنید: من (آن خانم) را هرگز انتخاب نمی کردم. این را می توانم با قاطعیت بگویم». (ترامپ روز جمعه در گرینز بورو).

در دفاع از اتهام اذیت و آزار جنسی و دست درازی که تعداد زیادی از بانوان علیه دانالد ترامپ اقامه کرده اند، او آنها را «هولناک» و «دروغگویانی تشنه شهرت» خوانده است.

وی همچنین در مورد یکی از این بانوان، «جسیکا لیدز» اظهار داشت که هرگز خود را به او نزدیک نمی کرد زیرا وی آنقدر جذاب نیست که بتواند نظر او را جلب کند!

دراین مورد اما نمی توانیم در تاریخچه مبارزات انتخاباتی آمریکا، نظیر و مشابهی پیدا کنیم!

Comments

Leave a Comment

Archived_issue
مشترک شوید  $1.70 تک شماره 
Free Subscription