اگروجدانی و انصافی هست

by عباس پهلوان

چنان که هفته گذشته اشاره ای مبهم کرده بودیم در شماره پاییز فصلنامه «ره آورد» ابراهیم گلستان طی گفتگویی - با نام اختصاری «ا.گ» فیلم مستند ساز و نویسنده - ناجوانمرانه و البته طبق ابتلائات روحی و ویروس ذهنی و بدقلبی دیرینه - یک اتهام کهنه و پوسیده و نخ نما شده درباره مجله فردوسی تهران و نویسندگانی که همیشه آنها یک سر و گردن از او بالاتر بوده اند تهمت «ساواکی» زده و ناشیانه اعتراف کرده که برای تعطیلی مجله فردوسی پاپوش دوزی می کرده است. و امروزه روز ما دستگیرمان می شود که ما از چه ناحیتی مورد یورش روشنفکرانه!! قرار می  گرفتیم و خبر نداشتیم.

با این که این بنده بیش از 45 سال است که در اغلب این موارد سکوت کرده است و بسیاری از آن چه درباره نامبرده می دانیم و یا علنی بود، هم در مجله فردوسی تهران و هم در اینجا آشکار نکردیم (از جمله چگونگی کشته شدن تصادفی شاعره گرامی زنده یاد فروغ فرخزاد! ما هم چنین درباره خودمان و این که چرا او به تبلیغات مسموم و شایعه پراکنی – که در همین مصاحبه اخیر خود هم اشاره کرده است – علیه ما دست می زده است ولی اکنون از وی - براساس آن چه کارکنان استودیو گلستان در آن زمان گفتند و ما سکوت کردیم – چند سئوال داریم:

1 – آیا در آن بعداز ظهر نزدیک غروب که فروغ فرخزاد کشته شد آیا در محل استودیو گلستان کسی با او دعوا کرده است؟

2 – هنگامی که می خواست سوار اتومبیل پاترول شود، آیا کسی به او سیلی زد و توهین کرده است؟

3 – چرا و چه عاملی موجب شد که فروغ که به شدت گریان و عصبانی بود، در همان حال نیز سوار اتومبیل می شود به طوری که قادر نبوده که حتی در طرف راننده را محکم ببندد و در برخورد اتومبیل به جدول سیمانی خیابان از اتومبیل به بیرون پرتاب و بر اثر برخورد جمجمه اش به جدول سیمانی کشته شد.

 4 – چه کسی و یا کسانی مانع شکایت مادر و خواهر و برادر او علیه استودیو گلستان شدند؟

5 – آقای گلستان می توانند بگویند قرارداد وی با کنسرسیوم نفت چه مبلغی بوده و آیا راست است که تمام ابزار و آلات و دستگاه های فیلمبرداری و ظهور فیلم که متعلق به کنسرسیوم و در نتیجه شرکت ملی نفت ایران بوده است، او غیرقانونی تصاحب کرده است؟

6 – علت دشمنی او با مجله فردوسی (در حالی که همیشه به عنوان یک نویسنده احترام او حفظ می شد و حتی نوشته های او در مجلات تهران هم در فردوسی امروز نقل کرده ایم) چه بوده است و آیا قرار ازدواج فروغ فرخزاد با نعمت الله جهانبانویی مدیر مجله فردوسی (پس از طلاق با زن اولش) در این مخالفت و عداوت با مجله فردوسی نقشی داشته است.

7 – چرا تمام کسانی را که از او انتقاد می کردند به عمد از اطرافیان و نزدیکان جلال آل احمد معرفی می کرد.

(بقیه مطالب و جوابیه به مصاحبه «ا.گ» را در صفحه های 26 به بعد همین شماره بخوانید).

Comments

Leave a Comment

Archived_issue
مشترک شوید  $1.70 تک شماره 
 عباس پهلوان